top of page

De start

Een hele generatie zeilers is opgegroeid met het fenomeen van zelfbouw (of afbouw)  als het budget niet helemaal aansloot bij het wensenlijstje. Op die manier zijn talloze unieke Waarschepen, Kolibries, Stringers en Koopmans ontwerpen in de vaart gekomen, variërend van niet van werfgebouwd te onderscheiden tot wel heel persoonlijke keuzes en afbouwmethoden.

Met de komst van de CE keur in 1997 en de opmars van steeds betere serieschepen, lijkt het zelf bouwen iets uit het verleden en een wel heel omslachtige en tijdrovende manier om je dromen te realiseren. Je moet dan wel erg veel fantasie en zelfvertrouwen (of gebrek aan voorstellingsvermogen ?) hebben om tegen die stroom in te gaan en te denken dat je daar nog iets aan toe kan voegen.

Maar af en toe vind je in een afgelegen schuur of oprit een “project” waar ziel en zaligheid in een heel eigen schip wordt gestopt en goedbedoelde adviezen over standaardschepen en de "voordelen van huren" geen enkele indruk maken. 

 

Met die achtergrond zijn wij in na 2006 gestart met de bouw van een stalen 50”

Vientodora. Na de bouw van het casco in Gdansk, de overname van de houtvoorraad

uit het failllissement van Victoire en de afbouw in Drachten hebben we gedurende 12

jaar vrijwel alle wateren van de Oostzee tot Gibraltar bevaren totdat we in 2019 na het

overlijden van de andere eigenaar het schip hebben moeten verkopen. 

Sindsdien hebben we een hoop schepen bekeken, maar het bloed kruipt uiteindelijk

waar het niet gaan kan. Gevolg: sinds mei 2021 zijn we de trotse eigenaren van een enorme klomp staal en herhaalt de geschiedenis zich met de bouw van ons tweede droomschip op maat.

Met alle gevolgen van dien: speuren naar aanbiedingen en onderdelen op Marktplaats, passen en meten en ondertussen studeren op alle CE voorschriften om in 2024 daadwerkelijk weer het water op te kunnen.

Arwen, Klintholm groot.jpg
IMG_6152.JPG
210512 wolvega transport.JPG
Werner.jpeg
bottom of page